Dreamnote

Vänner och tidningar

Publicerad 2013-01-26 10:12:17 i Allmänt,

Igår träffade jag mina vänner Victoria och Therese, och åt god middag och hade jättekul!
Jag har inte träffat Victoria på minst ett och ett halvt år, så det var väldigt roligt att träffas.
Therese träffar jag lite oftare, men det var längesedan vi träffades alla tre. 
 
Tidigare på dagen efter skolan åkte jag till biblioteket igen för att titta på rullarna på ttela, den här gången
från att andra världskriget var slut. Det var en mycket lättsammare läsning än rullen från -39 kan jag säga.
Men en sak gjorde mig lite fundersam... Jag letade upp när andra världskriget var slut på nätet
på wikipedia stod det att Tyrkland hade gått i ovillkorlig kapitulation 8 maj i Europa.
Men i en tidning som kom ut 8 maj (skriven 7 maj då) så stod det med stora rubriker att kriget var slut. Tyskland hade kapitulerat och Norge var ett fritt land igen.
 
Sedan blev jag också mycket förvånad över att det var fler annonser från -45 än -39...
Också att det var ganska stor skillnad i vad man annonserade om.
T ex var det minst 10 annonser i de nio annonser jag tittade i från -39, som gjorde reklam för radioapparater.
Det måste ju vara så att efter 6 år med krig så hade alla skaffat sig en.
Hälsoartiklar och städprylar däremot vad mycket vanligare -45.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hanna Svensson

Hej! Jag skriver om min mitt liv och mina tankar. Musik, film och mode är några av mina stora intressen så de har en självklar del på bloggen. Jag tycker också om att fotografera så jag har nästan alltid med foton i inläggen, som kompensation för mina (ibland) lite för långa inlägg. Jag har mycket att säga! Hoppas ni gillar det.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela